پنجشنبه ۰۱ خرداد ۹۹ ۱۴:۲۴
نويسنده : محمدی نژاد

عناوین دروس وتفکیک محدوده 80 و 20 درصدی پایه دوازدهم

امتحانات اخبار آموزش و پرورش

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش :

باعنایت به اینکه شیوه آموزش در سال تحصیلی جاری به دلیل شیوع بیماری کووید 19 به دو شکل زیر انجام گرفته است:

1-فرآیند آموزش حضوری طبق بررسی های انجام گرفته از اول مهرماه تا پایان بهمن ماه استمرار داشته و در جریان آن 80 درصد محتوای کتب درسی به صورت حضوری تدریس شده است.

2- از اول اسفند ماه تا پایان سال تحصیلی جاری، 20 درصد باقیمانده محتوای کتب درسی به صورت غیر حضوری و از طرق شبکه های رادیویی و تلویزیونی، ابتکارات دبیران محترم در بستر پیام رسان ها و نیز شبکه شاد تدریس می شود.

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی نیز به منظور متناسب سازی نحوه برگزاری امتحانات نهایی با شیوه های آموزشی مذکور، طراحی سؤالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم و برگزاری امتحانات در خرداد ماه 1399 را به شرح زیر انجام خواهد داد .

1- سئوالات الزامی؛ برای کسب 16 نمره از 80 درصد محتوای کتب درسی که به صورت حضوری تدریس شده است و دانش آموزان ملزم به پاسخگویی به تمام سئوالات آن هستند.

2- سئوالات انتخابی؛ برای کسب 4 نمره که در دو نوع طراحی می شوند، نوع اول از 20 درصد محتوای کتب درسی که به صورت غیر حضوری تدریس و نوع دوم از محتوای 80 درصدی که به صورت حضوری تدریس شده است در این بخش دانش آموزان اختیار دارند سئوالاتی را که برای پاسخگویی آنها آمادگی بیشتری دارند انتخاب و پاسخ دهند.

همانگونه که ملاحظه می شود با این شیوه از طراحی سؤالات، ضمن ارزشگذاری به تلاش دانش آموزان و همکارانی که آموزش های غیر حضوری را دنبال کرده اند، به همه دانش آموزان، بویژه افرادی که به هر دلیل نتوانسته اند از آموزش های غیر حضوری استفاده کنند نیز با پاسخگویی کامل به سؤالاتی که از بخش تدریس حضوری طرح شده، فرصت کسب نمره 20 داده می شود تا بدلیل عدم دسترسی به آموزش های غیر حضوری حقی از آنها تضییع نشود.

جهت اطلاع دانش آموزان از محدوده 80 و 20 درصدی کتب درسی، جدول عناوین و فصول هرماده درسی تنظیم و در پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانیwww.aee.medu.ir منتشر شده و قابل مشاهده می باشد .

رئیس مرکز سنجش گفت : برای حفظ سلامت دانش آموزان و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، آنها به دو گروه تقسیم شده اند، گروه اول شامل دانش آموزان رشته های علوم تجربی و ریاضی- فیزیک و گروه دوم شامل دانش آموزان رشته های ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی ، سوم متوسطه و پیش دانشگاهی نظام قبلی هستند و لازم است اولیا گرامی دانش آموزان در جریان برنامه زمانی حضور فرزندشان در جلسات امتحانی قرار گیرند، همچنین چینش صندلی ها در حوزه های امتحانی با فاصله 1 متر و هشتاد سانتیمتر تا 2متر از هر طرف می باشد. تدابیر بهداشتی نظیر : الزام در استفاده از ماسک و دستکش توسط دانش آموزان و عوامل برگزاری امتحانات ، ضد عفونی سالن ها ، صندلی ها و ملزومات حوزه ها در فاصله هر جلسه امتحان تا امتحان بعدی ونیز جلب همکاری مراقبین سلامت و کارشناسان شبکه های بهداشت و درمان از اهم تمهیداتی است که برای حفظ بهداشت و سلامت دانش آموزان عزیز در ایام برگزاری امتحانات در دستور کار قرار دارد .

ساکی ادامه داد : در این ایام برای موفقیت دانش آموزان موضوع اضطراب امتحان و راهکارهای کنترل و کاهش آن نیزباید مورد توجه اولیای محترم قرار گیرد تا با ایجاد شرایطی مناسب در منزل، موجبات آرامش خاطر و امکانات لازم برای استفاده هرچه بیشتر فرزندانشان از زمان باقی مانده را فراهم آورند. ازجمله مواردی که در کاهش اضطراب دانش آموزان مؤثراست :

1-محیط خانواده و جو عاطفی حاکم بر آن باید دور از تنش های عاطفی و مشاجره باشد .

2-محیط فیزیکی آرام و بی سروصدا برای مطالعه دانش آموز فراهم باشد.

3-از ایجاد ترس و دلهره بی جا در دانش آموز خودداری شود .

1- استفاده بهینه از وقت در زمانبندی مطالعه، در نظر گرفته شود .

2-برنامه ریزی برای تغذیه مناسب، خواب کافی، ورزش منظم، استراحت و تجدید قوا.

3- اهمیت دادن به تلاش دانش آموز و حمایت عاطفی از او .

4- تاکید بر مطالعه مؤثر و عمیق تر و همچنین تمرین و تکرار.

5- استفاده از تکنیک ها و روش های مناسب در مطالعه دروس مختلف نظیر روش پس ختام، روش دقیق خوانی و... (جهت مطالعه بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی مراجعه شود) .

6- برای آشنایی با نمونه سؤالات امتحانات نهایی جهت خود ارزشیابی و تعمیق آموخته ها به آرشیو پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی www.aee.medu.ir مراجعه نمایند .

ضمنا برای کسب اطلاع بیشتر از راهکارهای کاهش اضطراب و آماده شدن برای امتحانات می توانید به پایگاه اطلاع رسانی این مرکز مراجعه فرمایید .

در پایان نکاتی را که دانش آموزان با رعایت پروتکل های بهداشتی برای حفظ سلامت خود و سایر همکلاسی ها در هنگام تردد به حوزه ها باید رعایت نمایند و اولیا گرامی نیز به آنها نظارت بیشتری داشته باشند به اختصار خاطر نشان می شود :

1- از حضور زود هنگام در محل حوزه امتحانی و توقف در حوزه بعد از پایان امتحان خودداری شود.

2- در تمام مدت از ماسک و حتی المقدور از دستکش استفاده شود و بهتر است ماسک و دستکش ذخیره همراه داشته باشند .

3- از تجمع، دست دادن و صحبت مستقیم با همکلاسی ها در محیط حوزه و هنگام تردد در مسیر ها خودداری شود.

4- ملزومات و مایحتاج خود نظیرنوشت افزار ذخیره (خودکارو...)، آب آشامیدنی، مواد خوراکی و... را بصورت شخصی تهیه کرده و با خود به جلسه امتحان ببرند و به هیچ عنوان از وسایل اشتراکی استفاده نشود.

5- از دست زدن و نشستن بر روی صندلی امتحانی دیگران خودداری شود، به عبارتی تنها و مستقیما" بر روی صندلی که شماره داوطلبی دانش آموز روی آن نصب شده است مستقر شوند.

خسرو ساکی

رئیس سنجش و پایش کیفیت آموزشی

اردیبهشت ماه 1399

دانلود عناوین دروس وتفکیک محدوده 80 و 20 درصدی محتوای کتب درسی پایه دوازدهم 





جست و جوی مطالب مربوط به امتحانات, امتحانات نهایی, دوازدهم,
تلگرام



به دلیل ارتباط بین سوال و شهر شما لطفا جلوی اسمتون شهر رو هم بیان کنید ایمیل و سایت ضروری نیست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

سوالات یا نظرات (۰)

اولين نفری باشيد كه نظر می دهيد