يكشنبه ۱۳ تیر ۰۰ ۱۹:۵۸
نويسنده : محمدی نژاد

سناریوهای بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی 1400

اخبار آموزش و پرورش

از سوی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛
سناریوهای بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی آینده تشریح شد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر ضرورت برنامه‌ریزی درسی با توجه به شرایط بیماری کرونا تأکید و خواستار برنامه‌ریزی بر مبنای احتمالات مختلف برای سال تحصیلی پیش رو شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، حسن ملکی در نشست شورای پیگیری اقدامات تحولی، بر اهمیت چگونگی مواجه سازمان با آغاز سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: در این مسیر باید روند حضوری و نیمه‌حضوری آموزش‌ها را مدنظر قرار دهیم، اما اگر بنا شد که بازهم مدارس به‌صورت نیمه‌حضوری باشد، باید برنامه‌ریزی مناسب و عالمانه و به‌موقع، در مورد مسئله داشته باشیم.

وی افزود: در ارتباط با آغاز سال تحصیلی سه سناریو محتمل است. احتمال نخست در این بخش، برگزاری مدارس و آموزش‌ها به‌صورت حضوری و با شرایط عادی است و تلاش اصلی نیز بر اجرای همین حالت است؛ یعنی مدارس به‌صورت کاملاً عادی بازگشایی می‌شوند و دانش آموزان بتوانند در مدارس حضور پیدا کنند تا آموزش‌ها به‌صورت کارآمد ادامه پیدا کند. البته این حالت و شکل، دارای شرایط و الزاماتی نظیر واکسیناسیون است که اگر برای معلمان و دانش آموزان، انجام شود، اطمینان را افزایش می‌دهد. این امر برای معلمان و دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند، ضروری است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: نکته دوم در بخش حضوری، آمادگی مدارس از ابعاد مختلف است که در آموزش‌های حضوری ضرورت دارد. پذیرش جامعه به‌خصوص والدین و خانواده‌ها مسئله دیگری است، زیرا این بخش‌ها نیز باید بتوانند با خیال راحت این مسئله را بپذیرند که البته این امر، نیاز به فرهنگ‌سازی، توجیه و اطمینان بخشی  به جامعه دارد. لذا اگر این شرایط فراهم شد و اوضاع کلی اجازه داد، سناریو اول در کشور شکل می‌گیرد که به لطف خداوند برنامه‌ریزی سازمان در این بخش انجام‌شده و مشکل یا دغدغه خاصی در این حالت نیست.

ملکی خاطرنشان کرد: مسئله اصلی، زمانی بروز پیدا می‌کند که ما سناریوی ترکیبی را بپذیریم و این راه‌حل دنبال شود. در برخی از موارد، واژه ترکیبی اشتباه برداشت می‌شود؛ درحالی‌که معنای درس، به معنای دو شیوه یا رویکرد آموزش است، به این معنا که رویکردهای سنتی را با رویکردهای فناور محور ترکیب کنیم و در همین آموزش‌های حضوری و معمولی نیز به‌کارگیریم. در واقع مسئله آموزش ترکیبی به معنای حضور و عدم حضور نیست و در حالت عادی نیز اگر بخواهیم آموزش‌های قوی‌تر و غنی‌تری رخ دهد، می‌توانیم از این بخش استفاده کنیم و ربطی به اوضاع کرونایی کنونی ندارد. البته ما امروز این واژه را با مسامحه به کار می‌بریم که به معنای حضور و عدم حضور است که البته معادل ناصحیح، اما مرسوم است و اگر این معنا را بپذیریم، به این معناست که دانش آموزان در سال تحصیلی پیش رو به‌صورت ترکیبی در مدارس  حضور پیدا کنند به طوری که بخشی از ایام هفته را در مدرسه حضور داشته و بخشی را به صورت غیرحضوری دنبال کنند.

وی تأکید کرد: در این حالت ما باید برای این شیوه آموزش تکلیف خودمان را در برابر برنامه‌‌های درسی مدارس معین کنیم. تکلیف شرایط حضوری که مشخص است اما در مورد شرایط غیرحضوری، سازمان پژوهش باید بداند که برای محتوای آموزشی چه برنامه‌ای دارد؟ باید بدانیم که مواجهه علمی-آموزشی و واقع بینانه ما برای حالت غیرحضوری چیست، تا شرایطی کارآمد در عرصه آموزش داشته باشیم و شاهد یک هارمونی لازم با بخش غیرحضوری باشیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: در این حالت برای چند عنصر و مؤلفه باید تعیین تکلیف کنیم. در این راستا، نحوه مواجهه ما با مطالب درسی، صحبتی که با معلمان داریم و اینکه چه چیزی باید برای آنان آماده کنیم. مباحث اصلی است. قطعاً این مسیر باید با سال قبل تفاوت داشته باشد زیرا امروز ما تجربه بیشتری در این عرصه داریم. در این مسیر، الگویی که ما ارائه می‌کنیم، باید متناسب با اوضاع کرونایی باشد اما نسبت به آنچه که درگذشته ارائه‌شده، باید عالمانه‌تر و همه‌جانبه‌تر باشد.

ملکی ادامه داد: دانش‌آموز، والدین و محیط اجتماعی مسائل دیگری هستند که در این عرصه باید به آن توجه کنیم. برنامه درسی کرونایی به معنای ساماندهی این مؤلفه‌ها در یک الگوی یکپارچه است.

وی درباره برگزاری غیرحضوری مدارس، گفت: شکل سوم یا سناریوی بعدی، برگزاری غیرحضوری مدارس به‌صورت کامل است که البته محتمل به شمار می‌رود کما اینکه در 24 ساعت گذشته، بخش‌های بسیاری از کشور، قرمز اعلام شدند لذا تا پایان مردادماه باید این الگوها در دفاتر مختلف آماده شود اما الگویی که ارائه می‌‌شود، باید نشان دهد که در دوره‌های تحصیلی چگونه بروز و ظهور پیدا می‌کند؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ادامه داد: ما باید برای این برنامه‌ریزی تلاش کنیم تا شرمنده کودکان و دانش آموزان نشویم. باید دانش آموزان در این نظام تکریم شوند و کرامت ذاتی آن‌ها حفظ شود، لذا نیازمند تولید برنامه درسی کریمانه هستیم البته من در قابلیت کارشناسی سازمان، تردیدی ندارم و معتقدم امکان اجرای عالمانه این بخش هست زیرا ظرفیت بسیار بالاست اما در این عرصه نیازمند مدیریت درست هستیم.





تلگرام



به دلیل ارتباط بین سوال و شهر شما لطفا جلوی اسمتون شهر رو هم بیان کنید ایمیل و سایت ضروری نیست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

سوالات یا نظرات (۲)

  1. سهند

    چقدر سناریو ، چه آموزش و پروش مدبری ، اگر خیلی به فکر هستین ، اینقدر معلم بی سواد استخدام نکنید ، معلم ما پرستاری خونده شیمی درس می ده، معلم دوستم فوق لیسانس کامپیوتره اما معنی ری استارت رو نمیدونه ، آب ببرتون .

  2. ط.ه

    سلام  وقتی تمام دانش آموزان کشور ما نخبه هستند ومعلم به همه کلاس  خیلی خوب می دهد چه نیازی به برنامه ریزی برای  ایام کرونا وغیر کرونا هست بعضی از همکاران گرامی ومدیران گرامی تر خودشان می دانند چکار کنند .چطور همه همکارانشان ودانش آموزان را بد بخت کنند و همکارشان را در مقابل سیبل فحش های رکیک بعضی اولیا بی ادب  بی تربیت قرار بدهند( که چرا معلم های دیگر نمرات خیلی خوب می دهند وشاگردان را قبول می کنند وتو فرزند من را نمره کم دادی) وهمچنین داش آموزانی تربیت کنندکه کارنامه نخبگی در دست دارند بدون اینکه بتوانند بخوانند وبنویسند  مسئولین باید برای این بی عدالتی ها بنشینند برنامه ریزی کنند که احترام وشان معلم حفظ بشود همچنین باید طوری برنامه ریزی کنند که معلم نمره واقعی شاگرد را بدهد نه اینکه فقط یک برگه قبولی به شاگرد بدهد وآینده شاگردان و  کشور را به کثافت بکشانند اگر برای این مشکل چاره ای اندیشیدید مردیدالان بیش از 10 سال است که بعضی از همکاران با دادن نمرات غیر واقعی همه را بدبخت کردند مسئولین هم که اولیاء را روی معلم ها شیر کردند از دکتر مهندس گرفته تا فرد بیسواد شان هر چی که لایق خودشان هست به معلم می گویند. همه اولیاء دانا هستند ومعلم هم نادان .