يكشنبه ۰۱ مرداد ۹۶ ۲۰:۱۸
نويسنده : محمدی نژاد

محمدعلی نجفی و محمد باقر نوبخت دعوت رئیس جمهور برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را نپذیرفتند

اخبار آموزش و پرورش

محمدعلی نجفی و محمد باقر نوبخت دعوت رئیس جمهور برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را نپذیرفتند/ وقتی ژنرال ها پست وزارت آموزش و پرورش را نمی پذیرند گروهبان ها و سرجوخه ها صف می بندند و خودشان را به آب و آتش می زنند/ تمام مجلس را پر از پایدارچی ها می کنیم!

کاندیدای حسن روحانی برای وزارت آموزش و پرورش جمشید انصاری و عبدالحمید معافیان هستند/  نجفی خواستار برگزاری جلسه شورای سیاست گذاری فرهنگیان ستاد انتخاباتی روحانی برای بررسی کاندیداتوری دو کاندیدای مورد نظر رئیس جمهور شد/ 26 نفر حاضران در جلسه کاندیداهای رییس جمهور را رد کردند /  دبیرکل سازمان معلمان در این جلسه از دانش آشتیانی دفاع و نجفی را به سیاسی کاری متهم کرد/  هژمونی جلسه با مجمع فرهنگیان و انجمن اسلامی معلمان بود/ 26 نفر حاضر  ، 14 کاندیدای وزارت معرفی کردند/  زینی وند و عمادی و مصلحی و داود محمدی و سمیع الله مکارم حسینی و مختار موسوی و فاطمه سعیدی . خلیل الله بابالو و دانش ... کاندیدا  اعلام شدند/ علی محمد مصلحی با 12 رای، عبدالحمید معافیان با 11 رای، رسول  عمادی با 11 رای و مختارموسوی با 10 رای، چهار گزینه های  نهایی این جلسه بودند/ فاطمه سعیدی 3 رای آورد / دانش آشتیانی هم 3 یا 4 رای آورد/ یکی از حاضران تهدید کرد که اگر روحانی به نظر این جمع اعتنا نکند، در انتخابات مجلس 98 از او حمایت نمی کنند و مجلس پُر از پایداری چی ها خواهد شد/ تنها یک رئیس جمهور ضعیف این اولتیماتوم را می پذیرد/  یک روز بعد، جلسه ای با محوریت رحیم عبادی برای معرفی وزیر در دفتر انجمن اسلامی در خیابان جمالزاده برگزار شد/  خروجی این جلسه هم علی محمد مصلحی و عبدالرسول عمادی بودند/  نجفی پاسخ دهد که آیا وزیر باید فقط نماینده معلمان باشد و  اگر پاسخ مثبت است،  آیا این 26 نفر نماینده یک میلیون معلم کشور هستند/  اگر روحانی به این مکانیسم گردن بگذارد ، به سهم خواهی گروه ها و افراد  رسمیت می بخشد/ تشکل ها و فعالان سیاسی و صنفی به جای لابیگری و سهم خواهی و جنگ و جدل در فضای پنهان باید از طریق تعیین معیارها و شاخص ها به رییس جمهور در انتخاب و معرفی وزیر کمک کنند/  استفاده از رانت تعیین مدیران فرقی با استفاده از رانت حقوق های نجومی دولتی و املاک نجومی شهرداری ندارد/ آیا یک بام و دوهوا نیست که بگوییم اصولگرایایانِ لیست املاک نجومی رانت خوارند اما رییس کمپینِ مطالبات فرهنگیان منصوب نجفی که اسمش دو بار در لیست آمده ، بی گناه است

انتخاب وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم و سهم خواهی تشکل های فرهنگیان  چهار گزینه مطلوب حسن روحانی رییس جمهور برای تصدی وزارت آموزش و پرورش ؛ 1-محمدعلی نجفی ،2-  محمدباقر نوبخت ، 3- عبدالحمید معافیان و 4- جمشید انصاری بودند. نجفی و نوبخت به روحانی  اعلام کردند که پست وزارت آموزش و پرورش را نمی پذیرند. هر دو سیاستمداران سرد و گرم چشیده ای هستند که مشکلات آموزش و پرورش را به خوبی می شناسند و می دانند که ورود به عرصه آموزش و پرورش برای یک سیاستمدار با تجربه ، خودکشی حیثیتی است.

همکاری نوشته بود : "آقای روحانی یکی از ژنرال هایتان را به آموزش و پرورش بفرستید. " مشکل این است که ژنرال ها ریسک نمی کنند. اما صف طویلی از گروهبان ها و سرجوخه ها برای وزارت آموزش و پرورش خودشان را به آب و آتش می زنند.  

دو گزینه جمشید  انصاری و عبدالحمید معافیان به عنوان گزینه رییس جمهور روی میز ماندند. دکتر نجفی "رییس شورای سیاستگذاری فرهنگیان ستاد انتخاباتی روحانی " هفته گذشته از فرج کمیجانی مسئول هیات اجرایی شورا خواست که برای بررسی کاندیدهای رییس جمهور جلسه ای تشکیل دهند. این جلسه روز سه شنبه 27 تیرماه در دفتر کمیجانی در شرق تهران برگزار شد. در این جلسه 26 نفر از اعضای شورای  فرهنگیان ستاد روحانی از جمله  کمیجانی ، داود محمدی ،  علی محمد مصلحی ، رسول عمادی ، علیرضا هاشمی ، مختار موسوی ، مجتبی زینی وند ، اصغر حصیری ، سهراب قنبری، نورعلی عباسپور ، بشارت ، حسن مسعودی ، میاندشتی ، سحر بیات ، بهجت الملوک کبیری ، سید علی حسینی ، راه پیما (مدیر روابط عمومی اداره کل شهر تهران )، رضا خواه از نزدیکان کانون صنفی معلمان تهران و... حضور داشتند.

داود محمدی خیلی زود جلسه را ترک کرد. فضای عمومی جلسه در اختیار مجمع و بعد از آن انجمن اسلامی بود. این دو تشکل هر گزینه ای را بر دانش آشتیانی  ترجیح می دهند.  از حزب اتحاد ملت نماینده ای حضور نداشت، ولی هاشمی سنجانی دبیرکل سازمان معلمان که اخیرا به حزب اتحاد ملت نزدیک شده است به شدت از دانش آشتیانی و عملکرد او دفاع و محمدعلی نجفی را به سیاسی کاری متهم کرد. تنها کسی که به بانگ بلند از دانش آشتیانی حمایت می کند هاشمی سنجانی دبیرکل سازمان معلمان است. انجمن و مجمع در سال 92 فانی را به عنوان اصلح به روحانی معرفی کردند اما پارسال زیر پای او را خالی کردند و دانش را روی دوش گرفتند و بعد از 9 ماه از دانش عبور کردند. انجمن رویای دهه 60 را در سر می پروراند ، دوره ای که یکه تاز عرصه مدیریت آموزش و پرورش بود.

"آقای نجفی 9 ماه پیش  در دقیقه 90 از قبول پست وزارت آموزش و پرورش منصرف شد و دانش را به عنوان کاندیدایی شایسته برای وزارت معرفی کرد."  نجفی حتی برای دانش آشتیانی برنامه 5 ساله تنظیم کرد . اما این روزها دیگر نجفی از دانش آشتیانی حمایت نمی کند. دانش که به دلایل انتخاباتی جای فانی آمد ، نتوانست به وعده های خود عمل کند و از قضا بزرگترین ضربه را در انتخابات به روحانی زد (سند 2030 و محموله لواسان ) و از چشم رئیس جمهور افتاد. شاخه فرهنگیان حزب اصلاح طلب پشتیبان دانش که امیدی به ابقای او در مقام وزارت ندارد سودای دیگری در سر پخته است. هدف اجرای فرمول دوره مظفر است. وزیر هرکس باشد مهم نیست ، آموزش و پرورش تهران سهم این جریان سیاسی است. آنها  آموزش و پرورش شهر تهران را همسنگ یک وزارتخانه می دانند. برخی هم انگیزه این تغییرات را آمیخته ای از اهداف سیاسی و اقتصادی می دانند.

انتخاب وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم و سهم خواهی تشکل های فرهنگیان

در جلسه  27 تیرماه ، افراد حاضر ابتدا دو گزینه رییس جمهور را رد کردند. یکی از حاضران گفت : " کسانی که ستاد فرهنگیان را راه اندازی کرده و میلیونها رأی از تلاش معلمان گرفتند ، الآن ناراحتند ازاینکه دکتر روحانی از آنها نخواسته که شما چه کسی را می خواهید تا به مجلس معرفی کنم.دولتی ها نیک بدانند اگر ظرف یکی دو سال معلمان را راضی نکنند خیلی زود انتخابات مجلس از راه می رسد و تمام مجلس را پر از پایدارچی ها می کنیم." ما شما را رئیس جمهور کردیم حالا سهم ما این است که وزیر آموزش و پرورش را انتخاب کنیم. اگر فرد مورد نظر ما وزیر نشود ما قهر می کنیم و دوسال بعد مجلس به تصرف اصولگرایان تندرو در می آید! معنای این سخنان چیزی جز باج خواهی و تهدید نیست. فقط یک رئیس جمهور ضعیف زیر بار چنین تهدیدهایی می رود.

حاضران که 26 نفر بودند به این نتیجه رسیدند که به جای بررسی دو کاندیدای رئیس جمهور  کاندیدای خود را به او  معرفی کنند.  14 کاندیدا معرفی شد که بیشتر آنها حاضران در جلسه بودند !

از جمله : داود محمدی ، سمیع الله حسینی مکارم ، سید مختار موسوی ، عبدالرسول عمادی ، علی محمد مصلحی ، مجتبی زینی وند * ، فاطمه سعیدی ، خلیل الله بابالو ، دانش آشتیانی، سید محمد بطحایی  و... البته  اسامی دو کاندیدای حسن روحانی را هم در کنار کاندیدا های شورای سیاست گذاری  به رای گذاشتند.  رای ها را شمردند. داود محمدی نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس 12 رای ، عبدالحمید معافیان مدیر کل سابق آموزش و پرورش فارس  11 رای ، عبدالرسول عمادی رییس امتحانات آموزش و پرورش 11 رای و سید مختار موسوی 11 رای ، در راس کاندیداها قرار گرفتند. صورت جلسه ای نوشته شد اما اکثر حاضران امضا نکردند.

اما این تنها اقدام نبود.  روز چهارشنبه 28 تیرماه به دعوت ایمان زاده عضو جناح غیر کارگری کانون صنفی معلمان تهران جلسه ای از نمایندگان تشکل ها در دفتر انجمن اسلامی معلمان در خیابان جمالزاده از نمایندگان تشکل های معلمی برگزار شد. مهم ترین شخصیت حاضر در جلسه ، جناب رحیم عبادی معاون پرورشی مرتضی حاجی در دوره اصلاحات بود. تعداد کمتری از اعضای ستاد انتخاباتی  در این جلسه شرکت کردند . هدف از برگزاری این جلسه هم پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم به روحانی بود.  دست بر قضا در این جلسه هم بعد از گفت و گو و رای گیری علی محمد مصلحی و عبدالرسول عمادی به عنوان کاندیداهای برتر معرفی شدند.

دکتر نجفی به عنوان مبتکر این جلسات قبلا گفته است که چهار گروه ذینفع در آموزش و پرورش داریم که باید عملکرد وزیر را ارزیابی کنند و قاعدتا باید در انتخاب وزیر نظر آنها لحاظ شود . این 4 گروه عبارتند از :

1- معلمان . 2- کارشناسان . 3- دانش آموزان . 4- اولیا .

حال باید از او پرسید که آیا  تعیین وزیر با رای اکثریت نسبی 26 تن از فعالان سیاسیِ آموزش و پرورش عضو  ستاد انتخاباتی روحانی، با این معیار همخوانی دارد؟  آیا وزیر باید فقط نماینده یکی از این 4 گروه  ذینفع یعنی معلمان باشد و  اگر پاسخ این است که وزیر باید منتخب معلمان باشد،  آیا این 26 نفر نماینده یک میلیون معلم کشور هستند؟

انتخاب وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم و سهم خواهی تشکل های فرهنگیان

اگر روحانی به این مکانیسم گردن بگذارد ، به سهم خواهی گروه ها و افراد  رسمیت می بخشد. فرض کنیم روحانی فردی را که در این جمع 26 نفری فعالان ستاد انتخاباتیش 12 رای آورده یعنی داوود محمدی را به عنوان نامزد وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کند و ایشان هم از مجلس رای اعتماد بگیرد. او وامدار یک گروه 26 نفری و حداقل 6 تشکل سیاسی است. با همان استدلالی که فعالان ستاد انتخاباتی روحانی حق دارند وزیر انتخاب کنند، همین افراد خود را محق می دانند که معاون وزیر و مدیرکل و رییس اداره انتخاب کنند. وزیر اگر گردن بگذارد شورای معاونان و مدیران ادارات کل تبدیل به یک شرکت سهامی از نیروهای متضاد می شود و اگر نردبانی که از آن بالا آمده را بشکند و بی اعتنایی کند همین تشکل ها و فعالان از فردای تصدی او علیه وزیر وارد عمل می شوند و مثل وزرای قبلی زیرپای او را خالی می کنند !

تشکل ها و فعالان سیاسی و صنفی به جای لابی گری و سهم خواهی و جنگ و جدل در فضای پنهان باید از طریق تعیین معیارها و شاخص ها به رییس جمهور در انتخاب و معرفی وزیر کمک کنند و اصلا زیر بار معرفی فرد نروند.

اگر شما به عنوان فعال سیاسی و یا صنفی و یا دبیرکل تشکل ، اعتبار خود و تشکل خود  را خرج یک شخص کردی و  او هم در عوض معرفی 4 تا مدیرکل را به تو واگذار کرد و یا مثلا خودت مدیرکل فلان بخش شدی ، معامله کرده ای و  از رانت استفاده کرده ای و این کار فرقی با استفاده از حقوق نجومی و املاک نجومی ندارد. شما به وجدان خودت رجوع کن .

انتخاب وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم و سهم خواهی تشکل های فرهنگیان   آیا درست است که بگوییم اگر اسم یکی از اصولگرایان در لیست املاک نجومی شهرداری بود بگوییم او دزد و فاسد  و رانت خوار است. اما اگر اسم مدیر کمپین مطالبات فرهنگیان (سمیع الله حسینی مکارم)  در آن لیست آمده باشد بگوییم او تکذیب کرده و بی گناه است. آیا این مصداق یک بام و دو هوا نیست؟

گفتم یک بام و دوهوا  ؛ بد نیست نگاهی به  سابقه این مثل بیندازیم : یک بام و دو هوا ضرب المثلی است معروف وبسیار قدیمی که به استفاده از معیارهای دوگانه در برخورد با قضیه واحد بر می گردد. مادری با عروس ودامادش در خانه ای زندگی می کردند، تابستان بود و هوا گرم ، همه روی پشت بام می خوابیدند . یک طرف بام ، داماد و دخترش می خوابیدند و طرف دیگر بام عروس و پسرش .شبی مادر  روی پشت بام آمد و دید که دختر و دامادش جدا از هم خوابیده اند .گفت : هوا به این سردی ، خوب نیست از هم جدا بخوابید بروید کنار هم !

آن طرف بام دید که عروسش کنار پسرش خوابیده ،گفت : هوای به این گرمی ... از هم جدا بخوابید ! عروس که این طور دید بلند شد وگفت :

" قربون برم خدا را / یک بام و دو هوا را/ یک بر بوم زمستون یک بر بوم تابستون."

 البته خدا را شکر الان رابطه مادرشوهر و عروس خیلی دوستانه است. اما نمی شود که اصلاح طلبان بگویند همه لیست املاک نجومی درست است و اینیک مورد چون رفیق ماست اشتباه است و تکذیب می شود !

*توضیح : آقای مجتبی زینی وند مشاور وزیر ومدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش در پیامی به نویسنده این گزارش ، حضور خود در جلسه 27 تیرماه ستاد فرهنگیان دکتر روحانی را تکذیب کرد و نوشت: " دکتر دانش عملکرد بسیار موفقی داشته اند و تنها و اولین واخرین گزینه ما [من ] برای وزارت آموزش و پرورش دکتر دانش اشتیانی است."

منبع:صدای معلم





تلگرام



به دلیل ارتباط بین سوال و شهر شما لطفا جلوی اسمتون شهر رو هم بیان کنید ایمیل و سایت ضروری نیست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

سوالات یا نظرات (۰)

اولين نفری باشيد كه نظر می دهيد